EGET RECEPT, EGEN TILLVERKNING

Hesburgers produkter har en sak gemensam – den läckra egentillverkade majonnäsen. Den vita gurkmajonnäsen utvecklades av Heikki Salmela år 1972 när Puutorin Grilli började sälja jättehamburgare. Försäljningen ökade snabbt och Heikki kunde konstatera att han hittat just rätt majonnäsrecept. Till grillspettet Shashlik utvecklade han en röd paprikamajonnäs, som även den blev mycket populär.

Till en början framställdes majonnäsen i 1-litersportioner. När verksamheten växte behövde man allt större mängder majonnäs, och numera produceras det hela 4 000 liter under ett skift. Ungefär tio personer arbetar heltid med att framställa Hesburgers dressingar och såser.

Receptet på gurk- och paprikamajonnäs har förblivit nästan oförändrat genom åren. Dessutom har det tillkommit egentillverkad ketchup och senap samt ett flertal olika majonnäser, dressingar och dessertsåser. Den egna såstillverkningen har blivit en viktig konkurrensfördel för Hesburger. Inhemsk tillverkning och råvaror av hög kvalitet garanterar ett lyckat slutresultat.

Tomatrik följeslagare

Ketchupen är en av de viktigaste kryddorna i hamburgarna och därför har Hesburger redan länge velat fästa särskild uppmärksamhet vid ketchupens smak. Hesburgers ketchup är ett resultat av inhemskt produktutvecklingsarbete och produktionen inleddes i mitten av 1990-talet. Hesburgers ketchup framställs enligt ett hemligt recept. Den har en mycket hög halt av tomater, då det används nästan två kilo tomater för att framställa ett kilo färdig ketchup. Tomat gör ketchupen fyllig och smakrik och därför lämpar sig Hesburgers ketchup utmärkt till många olika rätter.

Mängden råvaror och rätt uppvärmningsprocess är mycket viktiga vid framställningen. Råvarorna och produktionen övervakas noggrant för att ketchupen alltid ska vara av hög kvalitet och garanterat god. Varje år framställs uppemot en miljon kilo ketchup och ketchupens andel av alla såser som Hesburger framställer är cirka en fjärdedel.

Isbergssallad till restaurangerna

Förutom tillverkningen av dressingar och såser tvättar och skär Hes-Pros produktionsanläggning även isbergssalladen som används på Hesburger-restaurangerna. Salladen genomgår en process i flera steg där den skärs, tvättas torkas och förpackas. En del i denna process är en identifierings- och separeringsteknik som baseras på datorseende och som tar bort till exempel bitar av salladsstammen och sallad i avvikande färger från den tvättade och hackade salladen.

”Hesburger har de överlägset bästa majonnäserna.”

Utdrag från intressentenkäten