HÖRANDE AV INTRESSENTER

Europeiska unionens direktiv om hållbarhetsrapportering (CSRD) förutsätter att man hör intressenter i samband med väsentlighetsanalysen. Hesburger hörde sina intressenter genom intervjuer och en enkät hösten 2024. Med enkäten kartlade man interna och externa intressenters förväntningar på Hesburgers ansvar samt ansvarsrapportering och -kommunikation. Genom enkäten ville man också höra intressenternas tankar om hur vi kan utveckla ansvaret. Greenstep ansvarade för att genomföra enkäten och intervjuerna på uppdrag av Hesburger.

Intervjuns och enkätens struktur

I intervjun ställde man 17 frågor uppdelade i fem olika delområden: bakgrundsuppgifter, miljö, människor och samhälle, god förvaltning och Hesburgers ansvar. Intressentenkäten delades i sin tur upp i delområdena miljömässig samt social och förvaltningsmässig hållbarhet, där vardera hållbarhetsomständigheten gavs ett betyg på mellan 1 och 4 (inte väsentlig – mycket väsentlig). Enkäten kunde besvaras på sex olika språk: finska, engelska, svenska, estniska, lettiska och litauiska. Svaren är anonyma.

Hållbarhetsomständigheterna som man frågade om i såväl intervjun som enkäten baserades på standarderna för hållbarhetsrapportering (ESRS). De kompletterades med sektorspecifika särdrag, som djurens välbefinnande, produktsäkerhet och andelen växtbaserade produkter i sortimentet.

Sammandrag av intervjun

  • Tolv intervjupersoner.
  • De viktigaste temana inom miljö (E): dämpning av klimatförändringarna, avfall, cirkulär ekonomi samt produkternas och tjänsternas miljöpåverkan.
  • De viktigaste temana inom socialt ansvar (S): arbetsförhållanden/den egna personalen, produktsäkerhet och mänskliga rättigheter i leveranskedjan.
  • De viktigaste temana inom god förvaltning (G): företagskultur/etiska handlingssätt, riskhantering samt samarbete med leverantörer och samarbetspartner.
  • Den mest väsentliga ansvarsfaktorn ansågs vara socialt ansvar (S).
  • Hesburgers ansvarsarbete fick betyget 3, dvs. bra (på skalan 1–4).

Sammandrag av enkäten

  • 3 843 respondenter, varav de största grupperna var kunder (3 186 st) och personal (605 st).
  • De viktigaste ämnena inom miljö (E): avfall, utsläpp i vatten samt råvarornas ursprung.
  • De viktigaste temana inom socialt ansvar (S): produktsäkerhet, den egna personalens arbetsförhållanden samt mänskliga rättigheter i leveranskedjan.
  • De viktigaste temana inom god förvaltning (G): förebyggande av korruption och mutning, företagskultur/etiska handlingssätt samt rapportering av missbruk och skydd av visselblåsare.
  • Den mest väsentliga ansvarsfaktorn ansågs vara socialt ansvar (S).
  • Hesburgers ansvarsarbete fick betyget 3,09, dvs. bra (på skalan 1–4).

”Hesburger har en positiv möjlighet att skilja sig från konkurrenterna.”

Utdrag från intressentenkäten