ETISKA PRINCIPER

Baserat på Hesburgers ansvarsutvecklingsarbete har vi sammanställt principer enligt vilka Hesburger förbinder sig till följande:

  • Vi följer den lokala lagstiftningen och de lokala bestämmelserna i all vår verksamhet. 
  • Vi berättar öppet om vår verksamhet och våra produkter för alla våra intressenter. 
  • Vi säkerställer våra produkters kvalitet och säkerhet.
  • Vi strävar efter att minska de skadliga miljöeffekterna av vår verksamhet och göra positiva gärningar för miljöns skull.
  • Vi är en pålitlig arbetsgivare.
  • Vi ger eller tar inte emot direkta eller indirekta mutor eller andra förmåner som kan betraktas som mutor eller korruption.
  • Vi främjar långa samarbetsrelationer och är ärliga mot alla våra samarbetspartner.
  • Vi förutsätter att mänskliga rättigheter enligt FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna respekteras i våra inköpskedjor.
  • Vi behandlar djur på vederbörligt sätt.
  • Vi tillämpar etiska tillvägagångssätt i vår marknadsföring.
  • Vi bemöter våra kunder jämlikt och för en öppen dialog med dem.

Om du upptäcker ett agerande i Hesburgers verksamhet eller inköpskedja som är i strid med de etiska principerna ber vi dig informera oss omedelbart på vastuullisuus@hesburger.fi.

Förankring av de etiska principerna

Att förankra Hesburgers etiska principer i vår organisation handlar om att ständigt kommunicera och repetera så att riktlinjerna blir till förståelse och konkreta handlingsmönster i företagets vardag.

  • Personalen
    Ansvarsfullhet har lagts till i de anställdas nätintroduktion. Dessutom öppnas principerna mer i detalj på företagets interna intranät, där den kan laddas ner av de anställda.
  • Samarbetspartner
    Avtal är ett viktigt redskap för att uppfylla företagsansvaret. Hesburger förväntar sig att dess samarbetspartner förbinder sig till de etiska principerna. Till Hesburgers inköpsavtal för råvaror bifogas alltid en separat företagsansvarsbilaga där man enas närmare om de åtgärder som ska vidtas i hela inköpskedjan för råvaran för att säkerställa att principerna uppfylls. Företagsansvaret beaktas dessutom som en del av de revisioner som Hesburger genomför.
  • Kunder
    De etiska principerna publiceras på Hesburgers webbplats som en del av den elektroniska ansvarsrapporten.

”Jag tycker att den nuvarande linjen är rätt när man talar om ansvarsfrågor. Jag rekommenderar att ni fortsätter på samma öppna linje.”

Utdrag från intressentenkäten