Tillgänglighetsutlåtande för Hesburger-appen
Detta tillgänglighetsutlåtande beskriver hur vi har strävat efter att följa olika tillgänglighetsbestämmelser i Hesburger-appen och hur du kan ge oss respons i frågor som gäller tillgänglighet.
Allmän information
Hesburger-appen (nedan ”Appen”) ägs och tillhandahålls av Burger-In Oy (nedan ”Hesburger”), FO-nummer 2031967-6, adress Slottsgatan 34, 20100 Åbo.
Utlåtandet upprättades 12.6.2025.
Status för appens tillgänglighet
Hesburger-appen fungerar i flera länder. Vår tillgänglighetsnivå följer såväl lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019 som tillgänglighetsstandarder på EU-nivå, inklusive EU:s tillgänglighetsdirektiv (EAA).
Vi siktar på att nå WCAG 2.2 AA-nivå inom tillgängligheten i våra digitala tjänster. Appen uppfyller delvis tillgänglighetskraven med de brister som beskrivs i detta utlåtande. Arbetet med att rätta till bristerna i tjänstens tillgänglighet pågår och vi uppdaterar listan i takt med att bristerna rättas till.
Uppgifterna i detta utlåtande baseras på en tillgänglighetsbedömning som gjorts i Finland av en extern expertorganisation.
Icke-tillgängligt innehåll
Innehållet nedan uppfyller inte tillgänglighetsbestämmelserna.
Allmänt
- Appens innehåll roterar inte enligt enhetens riktning. (WCAG 1.3.4)
- Appens innehåll anpassar sig inte alls efter operativsystemets inställning av textstorlek på iOS-enheter. På Android-enheter anpassar sig merparten av innehållet, men en del av innehållet reagerar inte korrekt på inställningarna av textstorlek bl.a. i produktbeskrivningarna och en del rubriker. (WCAG 1.4.4)
- En del av färgkombinationerna i innehållet har dålig kontrast, bl.a. blå text på vit bakgrund samt text syns på bakgrundsbilder i appen. Det kan därför vara svårt att visuellt upptäcka vissa texter, ikoner och exempelinnehåll i inmatningsfälten. (WCAG 1.4.3, 2.4.7)
- På en del ställen används färg som enda sätt att förmedla information. Länktexter och att en del av appens knappar är interaktiva har endast uttryckts med färg. Det kan vara svårt för användaren att se vilka element som är interaktiva. Det kan förhindra en smidig användning av tjänsten eller leda till att viktiga funktioner inte upptäcks. (WCAG 1.4.1, 1.3.1 och 2.4.4)
- Länktexter uttrycks inte alltid tydligt, vilket gör att användaren inte alltid kan förstå helt säkert av texten vart länken leder. Till exempel fungerar kvittonumret som visas i beställningshistoriken som en extern länk till att lämna respons. Det är svårare att använda appen med assisterad teknologi när länkens mål eller syfte inte framgår tydligt av länktexten. (WCAG 2.4.4)
- Det finns brister i de tekniska namnen, rollerna och värdena i appens element. Bristen på markeringar gör det svårare att upptäcka och förstå innehåll och funktioner med hjälp av assisterad teknologi. (WCAG 4.1.2)
- Det finns brister i alt-texten i en del element eller de är inte helt individuella. Till exempel kan Köp-knapparnas identifierare vara desamma om produktens pris är detsamma, och det framgår inte alltid av identifierarna vilken produkt de gäller. Det försvårar användningen av speciellt skärmläsare och andra assisterande teknologier, då användaren inte entydigt kan identifiera vad en knapp gör eller vad den gäller. (WCAG 1.1.1 och 2.5.3)
- Inmatningsfälten har inga egentliga etiketter, utan syftet med fältet presenteras enbart som anvisningstext inuti inmatningsfältet. Det kan göra det svårt att tolka fälten speciellt för dem som använder assisterande teknologi, som de som använder skärmläsare, eftersom syftet med fältet inte nödvändigtvis förmedlas tekniskt korrekt. Dessutom försvinner anvisningstexten i fältet när användaren skriver, vilken kan göra det svårt att komma ihåg fältets betydelse. (WCAG 1.3.1)
- Ändringar i användargränssnittets status visas inte alltid på ett tillgängligt sätt. Därför får användaren inte nödvändigtvis information om ändringar i användargränssnittet och innehållet i dem. Appen förmedlar till exempel inte information om att inloggningen lyckats, en ny produkt lagts till i varukorgen eller ett fel på rätt sätt som statusmeddelande för skärmläsaren, vilket kan göra användaren osäker på om funktionen lyckats eller inte. (WCAG 4.1.3)
- Appen innehåller delar som inte går att använda med tangentbord eftersom det inte går att flytta fokus till dem. Till exempel snabbknappen på förstasidan för att visa upp Bonuskortet. (WCAG 2.1.1)
- Appen innehåller några länkar/knappar som har en mindre kontaktyta än rekommenderat. Det gör det svårt att använda appen på pekskärmar, speciellt för motoriskt begränsade användare, då den mindre träffytan kräver noggrann fingerfärdighet. (WCAG 2.5.8)
- Tangentbordsfokus är inte tillräckligt synlig till alla delar, vilket innebär att fokuslägets kontrast inte står ut tydligt från bakgrunden. Det gör det svårare för tangentbordsanvändare att röra sig i användargränssnittet, eftersom fokusens placering inte är lätt att urskilja. (WCAG 2.4.7)
- Tangentbordsfokus syns inte alltid. Fokus kan till exempel flyttas till dolda element i varukorgen eller om modalen är öppen till element i bakgrunden. (WCAG 2.4.7)
- Tangentbords- och skärmläsarfokus flyttar sig ställvis oväntat. Till exempel återvänder fokus efter att modalen har stängts inte till det ställe där modalen öppnades, utan flyttar oväntat till exempelvis sidans början. Det försvårar en smidig navigering med assisterande teknologi. (WCAG 2.4.3)
- Valknappar som inte används och som är interaktiva med tangentbord och skärmläsare kan synas i appen. Till exempel om någon produkt inte finns i den valda restaurangens sortiment just då. Det kan orsaka förvirring och göra användargränssnittet svårt att förstå, eftersom borttagna element inte ska vara interaktiva. (WCAG 4.1.2)
- I produktlistan har valknapparna många element som man kan flytta fokus till med tangentbord och skärmläsare, varav endast en del gör ett val. Det kan medföra en tung navigeringsupplevelse eller förvirra användaren. (WCAG 2.4.3)
- I en del av tjänstens inmatningsfält har man använt lösningar som är problematiska med tanke på tillgängligheten. (WCAG 1.3.1)
iOS-app
- Vid navigering framåt med tab-knappen kraschar appen eller stängs oväntat. Det gör det svårare att använda tangentbordsnavigering och medför betydande tillgänglighetsproblem för användare som inte kan använda andra inmatningssätt. (WCAG 2.1.1)
- Kuponger är inte helt tillgängliga med skärmläsare. När användaren använder en kupong med tilläggsval-knapp med skärmläsare och därefter öppnar vyn ”Visa i kassan” eller fortsätter till förhandsbeställningen, fastnar skärmläsaren och fokus vid innehållet i bakgrunden till modalen. Användaren kan inte navigera inuti modalen eller stänga den, vilket förhindrar användaren från att göra en beställning via appen. Om tilläggsval-knappen inte används fungerar kupongerna som de ska. (WCAG 2.4.3, 1.3.2)
- Fältet för inmatning av betalkortsuppgifter är inte tillgängligt med skärmläsare. När skärmläsare används går fokus automatiskt till giltighetsdatumet, och fokus vid kortnumret aktiveras inte alls. Det gör att personer som endast använder skärmläsare inte kan mata in betaluppgifter. (WCAG 2.1.1, 1.3.2)
- Vid tangentbordsnavigering varierar navigeringen med tab-knappen och är inte konsekvent. Ibland kommer man vidare med tab-knappen och ibland bara med pilknapparna. (WCAG 2.4.3)
- Funktionerna för att anpassa måltider är inte helt tillgängliga med tangentbord. När användaren väljer en tilläggsprodukt kan hen inte välja antal, eftersom knapparna för att lägga till och ta bort i fältet för inmatning av antal inte är tillgängliga vid tangentbordsnavigering. Dessutom fungerar knappen ”Lägg till samma produkt med andra val” med tangentbord, men valen för att anpassa en tillagd produktrad syns inte eller är inte tillgängliga utan att man tar bort produkten och väljer en ny. (WCAG 2.1.1, 1.3.2)
- Appens knapp ”Gå med i Bonusklubben” är inte tillgänglig vid tangentbordsnavigering. Det förhindrar användare som enbart använder tangentbord från att registrera sig i tjänsten via appen. (WCAG 2.1.1)
Android–app
- Det går inte att stänga modaler med hjälp av tangentbord, då modalerna inte har stängningsknappar och det inte går att lämna modalerna med tangentbordskommandon. (WCAG 2.1.1 och 2.1.2)
- Tangentbordsanvändare fastnar i element som syns på skärmen, eftersom appen inte flyttar fokus till innehåll som hamnar utanför det synliga området på skärmen. (WCAG 2.1.2)
- Några tydliga navigeringsområden som skulle göra det lättare att hitta objekt med skärmläsare har inte ställts in i appen. Till exempel Köp- och Fortsätt-knapparna ligger alltid i nedre hörnet av skärmen, vilket innebär att man måste navigera genom den långa ”Välj produkter”-listan för att nå dem. Det orsakar onödig ansträngning speciellt för dem som använder assisterande teknologier. (WCAG 2.4.7)
- Fönstret för filtrering av restauranglistan ligger i läs- och fokusordning längst ner på sidan, vilket gör det svårt att upptäcka med skärmläsare och svårt att nå med tangentbord. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
- Vid fel i inmatningsfälten får användaren ingen tydlig textrespons om vad som är fel i fältet eller vad som behöver rättas till. Till exempel när användaren går med i Bonusklubben och lämnar sitt telefonnummer i fel format. Det gör det svårare för användarna att identifiera fel och rätta till dem på formuläret. (WCAG 3.3.1)
- Valknapparna saknar ställvis en tydlig alt-text som talar om för användaren vad valet gäller (t.ex. godkännande av e-post- och sms-reklam). Det försämrar skärmläsaranvändarnas möjligheter att förstå vad knapparna är till för. (WCAG 4.1.2)
Appen innehåller en del upprepningar i användarstigarna och innehållen, vilket medför att den kan vara tung att använda med assisterande teknologi. För att till exempel hitta inloggningen måste användaren navigera genom flera sidor, och i produktlistan innebär olika måltidsstorlekar mer innehåll att navigera i.
Innehåll som inte omfattas av tillgänglighetskraven
Appen använder karttjänster från tredje parter, som Google Maps, Apples kartor samt Petal Maps. Vi kan inte fullt ut garantera tillgängligheten i tredje parters tjänster. Vi erbjuder dock samma platsuppgifter även i textformat till alla användare.
Korrigering av brister
De upptäckta tillgänglighetsbristerna är under arbete vid sidan av det övriga utvecklings- och underhållsarbetet. Vårt mål är att alla brister ska ha rättats till i slutet av 2025. Listan över de tillgänglighetsbrister som observerats i detta utlåtande uppdateras i takt med att de rättas till.
Respons och kontaktuppgifter
Om du upptäcker brister i tillgänglighetenber vi dig att i första hand lämna respons till oss, serviceleverantören Burger-In Oy. Det kan ta upp till 14 dagar för oss att svara.
Du kan skicka din respons via e-post till: accessibility@hesburger.fi
Tillsynsmyndighet
Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar efterlevnaden av tillgänglighetskrav i Finland. Om du inte är nöjd med svaret du får eller om du inte får svar inom 14 dagar kan du göra en anmälan på Traficoms webbplats. Länken öppnas i ett nytt fönster. På Transport- och kommunikationsverket Traficom finns närmare information om hur du gör en anmälan och hur ärendet behandlas.
För användare i Finland:
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Tillsynen över digital tillgänglighet
PB 320
00059 TRAFICOM
https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv (länken öppnas i ett nytt fönster)
saavutettavuus(at)traficom.fi
Telefonnummer växel: 029 534 5000
För användare i andra EU-länder:
Om du inte är nöjd med svaret du får eller om du inte får svar på din respons kan du göra en anmälan till din egen nationella tillsynsmyndighet. Användare i andra EU-länder kan kontakta sin egen nationella tillsynsmyndighet i frågor som gäller tillgänglighet. Varje EU-land har utsedda organ som övervakar tillgänglighetskraven i enlighet med EU:s webbtillgänglighetsdirektiv.